Tema

Ressourceoptimering

Ressourceoptimering og vaner går ikke altid hånd i hånd. Mennesker er vanedyr, og vi har brug for vaner til at mindske kompleksiteten i vores beslutninger. Derfor gentager vi daglige vaner konstant. 

Nogle vaner som var smarte en gang er ikke nødvendigvis smarte i dag, og derfor er de ikke altid hensigtsmæssige, når det kommer til tid og penge. Her kommer Vanebrudspalæets metoder og værktøjer om varige vanebrud ind, fordi de kan hjælpe jer med ressourceoptimering.

Det kan nemlig bruges til at se nærmere på ressourceoptimering, pseudoarbejde og LEAN i din virksomhed.

Inddrag dine medarbejdere systematisk i jeres ressourceoptimeringsproces. De mærker virksomhedens processer og arbejdsgange på egen krop, og derfor har de en særlig viden om, hvordan I kan gribe opgaverne an på en anderledes og ressourcesparende måde. 

 

Ressourceoptimering
Pseudoarbejde

Dårlige vaner og pseudoarbejde findes i langt de fleste virksomheder. Pseudoarbejde spilder medarbejdernes tid, er værdiløs og gør hverken medarbejderne eller virksomhed bedre.

Her er et par eksempler, vi før har beskæftiget os med, når virksomheder har brugt vanebrudshjælperen HABITURA til at stoppe pseudoarbejde.

  • Medarbejderne blev før forstyrret af nye opgaver, mails og spørgsmål. Nu har de ro til arbejdet.
  • Team-møder er lange og ustrukturerede og uden stadfæstelse af beslutninger. Nu er de korte, effektive og beslutningsdygtige.
  • Teamet gentog før sagsgange, der engang var gode, men som ikke var blevet tilpasset længe. Nu er de klar til fremtiden.
  • Onboarding af nye medarbejdere var før så usystematisk, at indkøringsfasen af nye medarbejdere blev ressourcetung. Nu kører det på skinner og de nye medarbejdere er begejstrede. 
  • Administrationen skulle altid rykke for at få månedlige timeinformationer fra andre afdelinger. Nu får de alt til tiden.

Vanebrudshjælperen HABITURA kan systematisk hjælpe jer til at forbedre processerne i virksomheden. Trim arbejdsgangene og skab mere værdi med færre ressourcer. 

Vi hjælper jer med at blive knivskarpe på, om der er processer i værdikæden, der ikke skaber værdi. Når de fjernes, har I allerede taget første skridt til en værdifuld lean-proces.

Se hvordan vanebrudshjælperen kan bruges til jeres lean-proces:

  • Forbedr kvaliteten og øg kundernes tilfredshed
  • Reducer omkostningerne og forøg overskuddet
  • Minimer spild og øg medarbejdernes produktivitet
  • Skab en lean-tankegang, der gennemsyrer hele virksomheden
LEAN-proces
Stop pseudoarbejde

Det er altid en god idé at have øje for uhensigtsmæssige vaner i virksomheden og arbejdsgangene. Når en virksomhed sætter sine vaner skakmat, kan der være rigtig mange penge at spare. 

Få minutters dagligt pseudoarbejde fra alle medarbejdere betyder i sidste ende meget, når tiden lægges sammen.

Vi ser ofte, at virksomheder, der følger vanerne slavisk, ikke udvikler sig, mens markedet omkring dem hele tiden udvikler sig. Et godt og skræmmende eksempel på det er det amerikanske Blockbuster, som ikke var på forkant. De endte med at tabe stort til nye spillere på markedet, der tilbød, at man kunne streame film og serier.

Det er præcis derfor, at en grundig gennemgang af jeres vaner på arbejdsgangene kan ændre praksis og skabe resultater, der når nye højder.

Du og dine medarbejdere får mulighed for at se på, hvilke daglige vaner og rutiner, der er hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige.

Alle vaner kommer under kærlig behandling og vurderes af dine medarbejdere fra 1 – 5 stjerner. 

De vaner, der får under 4 stjerner, vil vi efterbehandle, så I kan optimere dem og skabe 5-stjernede vaner. 

Gennem gruppearbejde finder vi nye ideer, der giver bud på løsninger, og de ideer, der er ekstra gode, sørger vi for, bliver implementeret. Det skaber optimale arbejdsgange og kan ses på virksomhedens bundlinje.

I kan også bruge det til at starte en feedbackkultur. Vi ser nemlig ofte, at kolleger har lettere ved at se, hvor der spildes tid i hinandens arbejde end i sit eget. 

Ressourceoptimering


skal vi hjælpe jer med at ressourceoptimere i din virksomhed?

Så kontakt os i Vanebrudspalæet for at høre mere.

+45 60 20 19 77

thomas@vanebrud.dk