fbpx

Tema:

Arbejdsmiljø

Fra uvaner til trivsel

Skaber jeres arbejdsmiljø grobund for en fantastisk virksomhed?

Dine medarbejderes tilfredshed og trivsel er en vigtig nøgle til din virksomheds indtjening og vækst. Tilfredse medarbejdere arbejder nemlig mere effektivt, og den glade energi smitter af på både kolleger og kunder. Rigtig mange af de virksomheder vi møder har et uudnyttet potentiale for at løfte arbejdsmiljøet markant.

Når der arbejdes aktivt med det gode arbejdsmiljø, bliver medarbejderne mere robuste overfor forandring og konflikter. De genererer overskud og holder sig løsningsorienterede i svære stunder, så I kommer godt igennem vanskelige udfordringer og forandringer.

Et sundt arbejdsmiljø mindsker derfor også antallet af sygedage med de økonomiske og menneskelige omkostninger det ellers koster. Det giver også medarbejderne lyst til at blive hos jer i længere tid. Det koster mange penge at udskifte en medarbejder, så det kan bestemt betale sig at investere i fastholdelse af medarbejdere.

I bonus tiltrækker et godt arbejdsmiljø også nye kollegaer og kunder. Folk elsker nemlig at være en del af den gode historie, og de tiltrækkes af gennemtænkte og positive tiltag i organisationen. På den måde stiger indtjeningen, og I vækster, for der står altid kunder og nye dygtige medarbejdere klar til at blive en del af jeres fortælling.

Foredragsdeltagere Arbejdsmiljø
Vanebrudspalæet Vejrstation

MUS, LUS, eller APV

Hvad enten I allerede har udpeget konkrete forbedringsområder via MUS (medarbejderudviklingssamtale), LUS (lederudviklingssamtale) eller en tilfredshedsundersøgelse (f.eks. APV) eller I ønsker at kortlægge uvanerne fra bunden, så hjælper Vanebrudspalæets målrettede metoder jer på vej. Vi rangerer vanerne fra et til fem stjerner, og trin for trin løfter vi dem i fællesskab mod fem, fulde stjerner.

I foredrag, workshops og processer, arbejder Vanebrudspalæet meget konkret med spørgsmål à la:

  1. Hvordan giver vi hinanden glæde og energi i hverdagens arbejde?
  2. Hvordan spiller vi hinanden gode, når vi er pressede?
  3. Hvordan gør vi kedelige opgaver mere spændende?
  4. Hvordan formindsker vi stress og langtidssygemeldinger?
  5. Hvordan hjælper vi den nye medarbejder til trivsel hurtigt?
  6. Hvordan skaber vi ’psykologisk tryghed’ hos alle i teamet?
  7. Hvordan hjælper vi kolleger godt videre ved nedskæringer?

Vil I gerne mindske udgifter til eksterne konsulenter, så prøv vores digitale udviklingsrum i HABITURA.COM. Her involveres medarbejderne til selv at gå foran i hverdagen med at finde og virkeliggøre løsninger, som højner arbejdsglæden hos dem selv og deres team.

Fra gråt og trist…

Her er et eksempel: Efter kommunesammenlægningerne valgte en dansk kommune at samarbejde med Vanebrudspalæet for at skabe en god kultursammenlægning for deres medarbejdere fra Borgerservice. Når man lægger afdelinger sammen og blander folk, kommer der mange forskellige vaner ind fra mange steder, og det er energikrævende at omstille sig til disse forandringer. Medarbejderne havde derfor brug for ny energi til at igen at yde en god service og etablere det nye fællesskab.

Udfordringen var derfor, at vi skulle finde konkrete løsninger og nye vaner, der krævede meget lidt for medarbejderne at implementere, og som til gengæld gav et stort energiboost til arbejdsglæden.

Foredragsforberedelse

Til et blomsterhav og glæde

En af de situationer, medarbejderne på Borgerservice fokuserede på sammen med Vanebrudspalæet, var selve den situation, hvor borgere og medarbejdere møder hinanden. Ved hjælp af Vanebrudspalæets metoder til at sætte drømme og idéer i gang, udviklede medarbejderne på Borgerservice hele 25 konkrete forslag til, hvordan arbejdsglæden kunne hæves i mødet med borgerne. Til sidst bad vi dem hver især om at vælge ét af punkterne fra listen, som de selv skulle implementere ’nu på mandag’, uden at fortælle til de andre, hvad de valgte.

Ud af de 50 medarbejdere på Borgerservice valgte 44 af dem forslag nr. 17: At medbringe en farverig buket blomster til at sprede glæde. Med 44 buketter i lokalet var det et blomsterhav uden lige, der virkelig bragte folk i godt humør. De grå kommunale lokaler virkede nu som det rene paradis, og det hævede energien og glæden hos både medarbejdere og borgere.

Et godt arbejdsmiljø ses på bundlinjen

Tilfredse medarbejdere og et godt arbejdsmiljø er vigtigt for virksomhedens indtjening og vækst, fordi trivsel giver:

  1. Færre sygedage.
  2. Mere effektive medarbejdere.
  3. Mere motiverede medarbejdere.
  4. Medarbejdere, der tackler forandringer og konflikter på en god måde.
  5. Godt humør, som spreder sig til alle afdelinger i virksomheden og kunderne.
  6. Medarbejdere, der ønsker at blive og som tiltrækker nye ved at tale godt om arbejdspladsen.

Invitér derfor dine kolleger med på en rejse med Vanebrudspalæet, hvor I sammen opdager de vigtige vanebrud, I let kan iværksætte, så arbejdsglæden højnes hos jer alle.

Vi har tænkt vanebrydende med bl.a.


Lad os samarbejde om ARBEJDSMILJØET i din virksomhed