Tema:

Kunderejsen

Skab mersalg og loyalitet

Den gode kunderejse giver mersalg og loyalitet

Du kender sikkert mundheldet om, at det er markant lettere at sælge mere til en nuværende kunde end at få en ny. Din nuværende kundes lyst til merkøb afhænger dog i meget høj grad af, hvor unik og gennemtænkt en oplevelse, du har givet vedkommende fra jeres allerførste møde og frem til nu. En dårlig oplevelse kan koste jer dyrt, hvis den håndteres forkert, for kunder er mere tilbøjelige til at dele advarsler end anbefalinger.

Derfor er det vigtigt at være opmærksom på kunderejsens potentialer og faldgruber på vej mod guldet, der ligger gemt i mersalg og kundeloyalitet. Tænk f.eks. på, hvilken værdi det kan have, hvis din kunde anbefaler jer aktivt til potentielle kunder. En af Vanebrudspalæets kunder fandt for nylig – på en af vores 80 minutters digitalt faciliterede seancer – 28 mio. kr. i salg, som lå og ventede på dem, fordi de aktiverede nuværende kunder som ambassadører.

Undersøg din kunderejse omkring hele verden
Don't drink this (1)

Kunderejsens faldgruber

Her er tre eksempler på typiske faldgruber i kunderejsen, vi ofte møder:

  1. Når virksomheder i deres første ‘møde’ med kunden prioriterer forherligende fortællinger om deres produkter inklusiv fagtekniske detaljer – uden at tænke over at vejen til kundens hjerte ligger i at forstå deres vigtigste behov og ikke mindst at gøre det tydeligt for kunden, at vi forstår dem. Vi vil helst følges ad med dem, som forstår os og kan hjælpe os med det, der er vigtigt. Tænk på, hvor få telemarketingsælgere som formentligt trænger igennem til dig. De fleste får os til at føle, at de bare vil have vores penge.
  2. Når virksomheder sætter så meget fokus på at finde nye kunder, at de glemmer potentialet i mersalg og gensalg til eksisterende kunder. Det er meget lettere end at lykkes med et nysalg.
  3. Når der er uklart informationsflow internt, f.eks. mellem salg og produktion eller marketing og salg/support. Når salg/support-teamet ikke ved, hvad marketingteamet har lovet kunden i forbindelse med kampagnen, så bliver kunden forvirret og urolig, og så øges risikoen markant for, at kunderejsen stopper her.

Tag på skattejagt

Sammen med Vanebrudspalæet får I mulighed for at gå på skattejagt i jeres salgs- og marketingplaner og vaner. Sammen opdager vi hvilke vaner, der skal ændres eller optimeres for at skabe mersalg, og hvilke nye aktiviteter skal med ombord sammen med de bedste fra jeres nuværende kunderejse. Vi hjælper jer gerne med at konkretisere og implementere dem, så de vanebrydende løsninger holder ved og skaber en positiv forandring for jer og jeres kunder.

Vi har virkelig god erfaring med, hvordan I får de kreative udviklingsopgaver i marketingsafdelingen til at blive in-house fremfor at udlicitere til reklamebureauer. Med vores digitale udviklingsrum i HABITURA.COM, kan vi sørge for en digital platform for struktureret strategi- og konceptudvikling.

Gå på skattejagt i kunderejsen
Samarbejdsworkshop

Inviter kunderne med til co-creation

Vi klæder vi jer også gerne på til at involvere jeres kunder i at medudvikle fantastiske løsninger for begge parter. Af hjernetekniske årsager er vi mennesker mere dedikerede og loyale i forhold til de løsninger, som vi selv har været involveret i at skabe. Det passer perfekt sammen med vores viden om, at mange hjerner tænker bedre end få. Invitér derfor jeres kunder med til ’co-creation’ af deres egen løsning og jeres fælles slutkunders løsninger, så bliver begge parter gladere. Resultatet og den gensidige loyalitet bliver markant bedre.

Guld og glade kunder

Kunderejsen er en vigtig del af enhver forretning (for uden vores kunder har vi jo slet ikke en forretning). Derfor er det relevant at sættes fokus på, hvilken rejse vi sender kunderne ud på. Efter et forløb hos Vanebrudspalæet, har I indfriet potentialet for:

  • At undgå kunderejsens faldgruber
  • Målbart nysalg
  • Glade kunder, der er mere åbne for mersalg
  • En optimeret arbejdsproces omkring kunderejsen, der også glæder medarbejderne
  • Flere og sjovere inhouse løsninger på de strategiske og kreative opgaver i kunderejsen

Vi har tænkt vanebrydende sammen med bl.a.

NYSGERRIG PÅ HVILKET MERSALG SOM GEMMER SIG I JERES kunderejse?

Så ring eller skriv til os

thomas@vanebrud.dk

Kontakt